onsdag 16 november 2022

Gör din egen probiotika

Jag lyssnade på en hälsopod för en tid sedan och fick tippset att man kunde göra sin egen probiotika. Just nu köper jag kapslar regelbundet för att försöka åtgärda min förstörda mage och snål som man är så svär jag varje gång jag skall köpa de här jäv... kapslarna.

Det märket jag köper just nu kostar 2022 kr per år men jag brukar köpa andra kostpreparat också L-glutamin, D-vitamin, B-vitamin och mineraler, lägger man i hop allt blir det en mindre förmögenhet så jag tänkte se om det gick och spara lite på detta genom att fermentera själv. Därför har jag nu testat att fermentera kokosmjölk med hjälp av probiotiska bakterier och det fungerar :)

Just nu köper jag Innate probiotika (flora 5-14). Jag gillar denna då den innehåller väldigt många stammar, hela 14 stammar, det är ovanligt mycket för en sån här produkt. Just denna kapsel anses av företaget innehålla 5 miljarder bakterier vilket är ganska lite mot deras andra kapslar de säljer men tanken är att jag skall kunna odla själv och kraftigt öka antalet bakterier jag får från dessa kapslar.

Jag har nu testat och det är väldigt enkelt. Så här gör man:

Köp en burk kokosmjölk (ofta på 400 ml), hels ekologisk och helst utan tillsatser. Köp också en burk probiotika, rekommenderar Innate då denna verkar vara väldigt bra men det går nog bra med vad som helst så länge det finns lactobakterier i så som exempelvis Bifidobacterium lactis eller lactobacillus acidophilus m.m. De flesta probiotika har dessa typer av stammar.

Öppna sedan kokosburken, häll den i en mixer och mixa upp det. Häll sedan över till en glasburk och öppna sedan upp och häll i innehållet från probiotikakapslarna i kokosmjölken och rör runt ordentligt. Jag har testat och det räcker gott med 2 kapslar per en burk kokosmjölk om 400 ml.

Lägg sedan på locket (skruva ej på det) och ställ burken någorlunda varmt men inte för varmt för då kan bakterierna dö. Jag ställer burkarna 5 cm från ett element och har en termometer där och den visar 25 grader. Det har fungerat bra för mig. Redan efter 24 timmar kan man märka att det luktar lite surt om kokosmjölken (som filmjölk). Jag testade efter 24 timmar och det smakade redan lite surt men jag tycker det blir bättre om man väntar några dagar innan man äter det, då har bakterierna fått mer tid på sig att föröka sig. 

Efter 3 dagar tog jag in min burk och satte i kylen och sen använder jag 1 matsked per dag (15 ml) i min morgon smoodie.

Ekonominörd som jag är så har jag givetvis räknat på det. Så här ser min nördiga uträkning ut

Inköp Innate probiotika flora 5-14: 337 kr = 60 kapslar

2 kapslar per 1 burk kokosmjölk om 0,4 liter använder jag.
60 kapslar ger alltså 30 burkar vilket är 12 liter kokosmjölk.

Jag använder 15 ml per dag i min smodie, således räcker 12 liter i 800 dagar.

Inköp av 30 burkar kokosmjölk = ca 480 kr

Total inköpskostnad: 337 + 480 = 817 kr

Med 15 ml per dag så räcker det i 800 dagar vilket ger en dagskostnad på drygt 1 kr

Innate ursprunglig kostnad per dag (burken med 60 kapslar, flora 5-14) kostar 5,6 kr per dag och kapsel, alltså blir det betydligt billigare att göra själv. 1 kr per dos jämfört med 5,6 kr per dos.

Innate har också exakt samma stammar fast med större mängd bakterier i produkten flora 200-14. Här får man hela 200 miljarder bakterier per kapsel och burken innehåller 7 kapslar och kostar 298 kr, per dag blir detta 42,6 kr.

Nu går det ju inte och säga någonting om hur mycket bakterier man får per 15 ml kokosmjölk men det skulle inte förvåna mig om man lyckas öka upp det mot 200 miljarder om man låter det fermenteras länge.

Nästa projekt blir att spara 30% av tidigare omgång och hälla på ny kokosmjölk utan att lägga i någon ny probiotika. Jag har redan en omgång på test och det verkar lovande. Förhoppningsvis finns det tillräckligt många bakterier kvar i slatten så att de kan börja fermentera den nya kokosmjölken trotts att jag inte tillfört några nya bakterier.

PS: jag har inget samarbete med Innate och får ingen ersättning från dem för att skriva detta.

Uppdatering 2017-04-07
Har nu testat att ställa en burk kokosmjölk några dagar i rumstemperatur utan att hälla på några lactobakterier och efter någon dag så börjar denna lukta och smaka jäst = not good! Det går alltså inte att naturligt fermentera kokosmjölken för att få lactobakterier utan man måste hälla i minst en kapsel lactobakterier per burk.

Testade även med att hälla i två kapslar i en burk och en kapsel i en annan men kunde inte märka någon skillnad, möjligtvis blev det surare någon snabbare i burken med två kapslar.

Testet med att spara ca 20% av tidigare syrad kokosmjölk och fylla upp med resten ny kokosmjölk gick väl ut. Utan att jag tillförde någon ny probiotika kapsel så blev kokosmjölken efter några dagar syrad. Den luktade lite som filmjölk och smakade surt precis som de andra burkarna där jag tillfört probiotika. Dock upplevde jag att det nu gick betydligt snabbare att få fram syrningen. Antagligen på grund av att de nu var betydligt fler bakterier i kvarvarande slatt än vad en ny kapsel skulle ha haft. 

Dessutom har jag hittat en orientalisk butik där jag kan köpa kokosmjölk betydligt billigare. Tidigare köpte jag en burk på ica 400 ml för 16 kr, detta ger ett literpris på 40 kr. Nu hittade jag en hel liter i den orientaliska butiken för 26 kr, good news.

10 kommentarer:

  1. Hur kontrollerar du vilka bakterier som växer? Kan ju vara i princip vad som helst som växer. All utrustning du använder innehåller ju mängder med bakterier. Använder verkligen probiotika tillverkarna samma odlingsmedium som du? Annars är det ju ytterst tveksamt om de bakterier du köpt växer indin odling.

    För övrigt så är det sannolikt som så att probiotika inte har några som helst positiva hälsoeffekter (även om tillverkarna hävdar det). Det tillåts ju att säljas för att det inte direkt skadar människor men det är ju inte detsamma som att det har bra effekt. Den enda skada kunderna lider är ju ekonomisk.

    En annan aspekt är ju att helt vanlig mat innehåller mängder av bakterier. Som du säkert kollat upp så är kuben grov regel att mar blir skämd när den innehåller en miljard bakterier per gram livsmedel. Drick ett par dl vanlig mjölk så har du garanterat några miljarder bakterier direkt som du skulle kunna kalla probiotika för att känna dig bättre till mods.

    SvaraRadera
  2. Du desinfekterar burkarna genom att ställa in dem i ugnen i 10 min på 200 grader. Sen håller du i kokosmjölk och bakterier från kapslarna. Låt stå i 3 dygn, smakar och luktar det som filmjölk så kan du vara säker på att det skett en tillväxt av laktobakterier.

    När det gäller mjölkprodukter så är dessa homogeniserade och pastöriserade, denna process förstör dels fettets sammansättning men framförallt så dödar uppvärmningen mycket av de fördelaktiga bakterierna. Dessutom för min del så har jag födoämnesintolerans mot just mjölkprotein så jag kan inte äta detta.

    Vi har fler bakterier i kroppen än vad vi har egna celler och man anser att 1,5 kg av vår kropp består av bakterier. De hjälper oss att bryta ner maten, bilda signalsubstanser och vitaminer och utan dem så hade vi dött.

    Jag har själv en kronisk mag/tarmsjukdom som heter Ulcerös kolit och här finns många studier gjorda på att de som har denna typ av sjukdom har en störd bakterieflora i tarmen, man har sett att antalet stammar är betydligt färre än hos friska individer, därför tycker jag det är viktigt för mig att bygga upp min bakterieflora.

    Numera finns studier som visar att vi i västvärlden endast har 40 % av antal stammar som traditionella människor har som lever i olika typer av stammar nära naturen.

    Jag har mycket att säga i ämnet då jag pluggat och läst mycket men på sättet du skriver till mig så tror jag inte du egentligen är intresserad av ämnet. Jag märker att något hos dig verkar provoceras av just hälsoämnen och jag tror du har bestämt dig för allt sådant här är humbug. Jag hade gärna skrivit ett långt inlägg men det känns ogjort då jag tror att du valt att sluta dig för ämnet. Det känns mer som om att det handlar om att du vill ha rätt samtidigt som du vill att jag skall erkänna att jag har fel i ämnet. Jag för gärna samtal med människor som har ett öppet sinne men jag har slutat att försöka övertala individer som är helt av annan åsikt och som har slutit sig för annan sanning än sin egna.

    Avslutningsvis vill jag bara säga att jag önskar dig god hälsa och ett bra liv och jag hoppas verkligen inte du gör samma misstag som jag gjort hela livet innan, nämligen att i alla lägen prioritera ekonomi föra hälsa. Själv har jag snålat med mat, stressat, sovit dåligt och ofta tränat dåligt, detta tillsammans med dåliga gener orsakade mig Ulcerös kolit och inflammatorisk ryggvärk. Numera har jag tänkt om och nu försöker jag prioritera hälsa före ekonomi, en sak kan jag lova dig att har du inte din hälsa med dig så kan du knappast njuta av god ekonomi så därför bör man alltid prioritera sin hälsa.

    Att lägga 10 kr per dag för att få i sig probiotiska bakterier där forskning visar på goda hälsofördelar är en väldigt liten kostnad till mig. Visst ett uttag från bankkontot men en insättning till hälsokontot men det här gör jag mer än väl för att öka mina möjligheter till ett friskt och lyckligt liv.

    SvaraRadera
  3. Jag har tidigare köpt probiotica till löjligt lågt pris från usa, d&e pharmaceuticals hette tillverkaren.

    SvaraRadera
  4. Hej anonym, tack för tipset skall kolla in det. Blev tippsad av min sambo av en mycket bra och billig sida för kosttillskott. http://www.bulkpowders.se/

    Väldigt billigt jämfört med andra ställen, köpte själv några burkar med olika kostpreparat, varje burk har 270 tabletter så nu har jag för flera månader framöver och det kostade väldigt lite. De hade nog även probiotika.

    SvaraRadera
  5. Hej,Food Pharmasy påstår att det är viktigt vilka bakterier bakterier som man äter som förebyggande. Har du läst detta? Fonderingar om detta?

    https://foodpharmacy.se/2015/11/kanske-ar-syntetiskt-bajs-framtidens-losning/

    Stycke i mitten på texten: "En mycket liten minoritet av alla laktobaciller kan bryta ner och omsätta ”tuffa” fibrer"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det var en bra artikel du länkade till, har både läst och lyssnat en hel del till Stig bengmark och jag är väldigt imponerad över det jobb han har lagt ner dels med sin produkt synbiotika och dels det jobb han lägger ner för att sprida kunskap om hälsa. Har själv testat hans produkt och tycker den verkar bra. Tyvärr så har jag IGG antikroppar mot havre som ingår som Inulin i produkten. Sen vill jag väldigt gärna ha lite bredare preparat än vad Stigs synbiotika är. (dvs fler stammar av olika bakterier)

      Jag har ju varken utrustning eller kunskap för att kunna testa vilka bakterier som växer till sig i kokosmjölken men eftersom jag använder Innate som starter så räknar jag med att stammarna i detta preparat växer till sig i kokosmjölken.

      Innate har följande stammar,

      Bifodobacterium bifidum
      Bifidobacterium infantis
      Bifidobacterium lactis
      Bifodobacterium longum
      Lactobacillus acidophilus
      Lactobacillus brevis
      Lactobacillus bulgaricus
      Lactobacillus casei
      Lactobacillus gasseri
      Lactobacillus plantarum
      Lactobacillus rhamnosus
      lactobacillus salivarius
      Lactococcus lactis
      Streptococcus thermophilus

      vilka som växer till sig kan jag så klart inte bevisa men eftersom kokosmjölken blir sur så som filmjölk så kan jag vara säker på att det bildas lacto och eller bifidobacterier för det är just deras metabola processer som skapar de organiska syrorna som vi upplever som sura.

      Har som tidigare nämnt testat att fermentera på olika sätt. Utan tillsatta lactobacterier så blir det bara jästöverväxt så det fungerar inte. Sen har jag testat att fermentera med olika probiotiska preparat och man märker oftast skillnad på konsistens, smak och lukt med de olika preparaten, inte jättemycket men man kan ändå märka en viss skillnad. Just nu har jag en flora som fermenterar väldigt intensivt med mkt koldioxid som följd. Brukar fermentera i flaskor men med denna flora så går inte detta eftersom det bubblar över. Brukar spara lite av denna till nästa omgång så bevarar jag floran. Upplever att fermenteringen tog denna process efter det att jag tillförde lactaspore.

      Experimenterar lite fram och tillbaka med olika floror men för en snabb fermentering så tycker jag det bästa är att spara en skvätt i flaskan av gammal kokosmjölk, då finns ju här redan väldigt många bakterier och processen snabbas då upp. Brukar ta en kapsel till varje flaska och så häller jag även i en liten skvätt av tidigare fermentering.

      För övrigt mkt intressant det här med FMT, även om det är lite motbjudande så tor jag verkligen på iden. Denna har potential att rädda många med en dålig bakterieflora.

      Främsta fördelen med att själv fermentera i kokosmjölk är att man får fler bakterier. Istället för att ta en kapsel på 5 miljarder bakterier så kan du lägga denna i kokosmjölk och låta de växa till sig i antal på sockerarterna i mjölken. Då kanske en hel flaska innehåller så mkt som 100 miljarder och eftersom vissa bakterier dör i magsyran så är det klart att det är bättre att få i sig fler för då är möjligheten större att vissa faktiskt kommer fram och kolonisera tarmen.


      Radera
  6. Intressant! Fermenterar du fortfarande och ger det dig goda fördelar?

    SvaraRadera
  7. Hej, ja jag fermenterar lite i mellan åt. Gör ibland kombutcha, kefir på kokosmjölk, surkål. Oftast fermenterar jag kokosmjölk med en laktokapsel så som jag beskriver ovan. Svårt att säga hur min mage hade varit utan dessa saker men då jag vet att jag tidigare saknat bifodobakterier och samtidigt haft överväxt av enterobacter och klebsiella så tror jag att detta kan ha god effekt. Har i vart fall inte haft några biefekter av det hela. Varit skovfri nu i snart 2 år, och möjligen har nog tillföra bakterier varit en del av förklaringen till detta.

    SvaraRadera
  8. Hej! Väldigt intressant inlägg! (kom in på din sida då jag sökte lite på synbiotika) Jag vill bara kommentera eftersom jag är lite matteintresserad och såg att du nog räknat fel i din uträkning när du säger att det är dyrare att göra egen och att 12L kokosmjölk räcker till 80 dagar. Det räcker närmare bestämt till 800 dagar :-) 12L=12000ml. 12000ml/15ml=800. Alltså räcker det till 800 dagar !����

    SvaraRadera
  9. Ja det har du helt rätt i, missat det där med antal milliliter per liter, det går ju hela 12 000 milliliter på en 12 liter och inte 1200 som jag räknat på. I verkligheten blir räcker det nog inte så mycket längre dock. Gör själv en liter som jag har som "filmjölk" till bär och frukt etc på morgonen och denna brukar räcka knappt en vecka för mig. Men då har jag ju samtidigt endast gjort av med en kapsel på 7 dagar.

    SvaraRadera